Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Gyorsbillentyűk listája

Böszörményi út 21. Csendőrlaktanya (ma: Nemzetközi Oktatási Központ)

Építés éve:
1901

Épület stílusa:
historizáló

Története:
Az 1890-es években a budapesti III. számú csendőrkerületi parancsnokság és annak kiegészítő részei a fővárosban szétszórtan helyezkedtek el, különféle bérházakban. Ezt az állapotot akarta megszüntetni a vezetőség, ezért vette meg laktanya céljára a Böszörményi út 21. alatti, 16 ezer négyzetméteres telket. Az építkezés 1900 elején kezdődött meg, azzal a feltétellel, hogy 1901 májusára el kell készülnie az épületegyüttesnek, amelyet a Grünwald testvérek és Schiffer Miksa fővárosi nagyiparosok és vállalkozók építtettek Benedicty József királyi főmérnök, művezető építész segítségével. A pavilonrendszerű, 200 ember elszállásolására elegendő laktanyának összesen kilenc nagyobb része lett: törzsépület, tiszti lak, altiszti és legénységi lakóépület, mellék- és börtönépület, lóistálló, fedett lovarda, továbbá egy jégverem és egy tekepálya. Ezekben számos tiszti lakás, fürdő, legénységi olvasókör, közös, nagy pincei étkező, sőt játszószoba is helyet kapott. Az épület eklektikus stílusban, neoreneszánsz jegyekkel készült el. Az épületet 1945-ben több sérülés is érte, de jelentősebb átépítése 1960-as évek második felében kezdődött, amikor a Kun Béláról elnevezett zászlósiskola került ide. Ekkor tűnt el több historizáló dísze és stílusjegye a homlokzatról. Valószínűleg ekkor bontották el a címereket is a tetőről. Az épület a rendszerváltoztatás után az FBI első külföldi bázisa lett, itt kapott helyet a Nemzetközi Rendészeti Akadémia. Az épület ma Nemzetközi Oktató Központként működik, amiben különböző nemzetek rendőr alakulatai cserélnek szakmai tapasztalatot. A Böszörményi út 21. alatti épületegyüttes kerületi értékvizsgálati folyamat alatt áll. Az utca igen lassan épült ki, a csendőrlaktanya megépítése adott neki hatalmas lendületet. Az addig szinte teljesen kietlen, poros utca hatalmas épületegyüttessel gazdagodott, amely uralta a tájat. A nagy fejlesztés miatt egyre sürgősebbé vált az út kiépítése, ami jól észlelhető a következő évek tervein. Habár az út csak a 1910-es évek végén készült el végig, a város közlekedésébe való bekapcsolása nagyban köszönhető a laktanyának.